Třída nejmladších a nejmenších dětí _ myšek
Myši chodí tuze tiše,
mají tlapky jako z plyše.
Tiše myši, ši ši ši
ať nás kočka neslyší.
Myšky
Mgr. Magdalena Kmoníčková
Učitelka
Jana Králová
Učitel
Lucie Balcarová Bc.
asistentka
18.3. - Jarní focení v MŠ
19.3.- Vila srdíčková (Vlk a kůzlátka)
29.3.- Vítání jara v MŠ
21.3.- Ponožkový den - tento den byl organizací OSN vyhlášen jako Světový den Downova syndromu. Také my dětem přibližujeme, že existuji děti s tímto syndromem a jako MŠ se k tomuto dni připojujeme. ( Prosíme rodiče, aby děti v tento den přišly s dvěma různými ponožkami na nohou. Děkujeme za spolupráci )
15.1. - 15.45 - 16.30
12.2. - 15.45 - 16.30
11.3. - 15.45 - 16.30
9.4. - 15.45 - 16.30
7.5. - 15.45 - 16.30
4.6. - 15.45 - 16.30
oznamuji Vám, že v souladu s § 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb., Vyhláška o
předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů a se souhlasem
zřizovatele Mateřské školy Pardubice,
Pospíšilovo náměstí1692,
bude provoz mateřské školy p ř e r u š e n
ve dnech 23. 12. 2024 – 1. 1. 2025.
Provoz bude zahájen ve čtvrtek
2.1.2025 v prázdninovém režimu.
Od 6.1.2025 pak již v běžném provozu.
Mgr. Kateřina Holubová, ředitelka mateřské školy
Přijel k nám sv. Martin na bílém koní
5.11. 2024 - Logopedická depistáž
Během této školní akce:
- za děti zodpovídá rodič
- při dlabání dýně nůž a jiné ostré předměty používá výhradně rodič/ dospělý doprovod dítěte
- není dovoleno užívání venkovních hracích prvků ( skluzavka atd.)
- prosíme o dodržování a respektování pokynů zaměstnanců MŠ

15.45 - 16.30 - na třídě Myšky
25.9. 2024
23.10. 2024
20.11. 2024
18.12. 2024
Návrat ptáků a jejich hnízdění
Pojmenujeme několik nejznámějších ptáků, části jejich těla, seznámíme se s jejich životem (hnízdění, holátka....)
Porovnáme části těla ptáka a člověka
Zahrajeme si hudebně pohybovou hru a zazpíváme písničky o ptácích
Zaskáčeme při hře " Na čápa a žáby"
Vytvoříme ptačí hnízdo s holátky a ptáčka z modelíny a peří
A já ptáček maličký
zpívám v háji písničky.
Tralala, tralala,
zpívám v háji písničky.
V zahradě na hrušce
sedává kos,
má černý kabátek
a žlutý nos.
Na našem komíně
sedává čáp,
klape si zobákem
klapity klap
Termín - 24.3.- 28.3. 2025
S jarem se probouzí nejen příroda, ale i zvířátka. Symbolem jara jsou mláďata. Možnost vidět je a pozorovat děti vždycky zaujme a inspiruje k pohybové hře.
Zacvičíme si na říkanky o zvířátkách - lezení, plazení. Zopakujeme si, která zvířátka známe a seznámíme se s jejich mláďaty. Řekneme si, čím jsou zvířátka užitečná. Dáme si smyslové hádanky o zvířátkách. Prohlédneme knihy o zvířátkách.
Společně se naučíme báseň s pohybem - Mláďata
Krávy mají telátka,
klisny mají hříbátka,
ovce mají jehňátka,
kozy mají kůzlátka,
slípky mají kuřátka,
husy mají housátka,
kachny mají káčátka,
fenky mají štěńátka,
kočky mají koťátka,
mámy mají miminka
jako moje maminka.
Zahrajeme si PH - Zajíček v své jamce.
V jazykové chvilce si připomeneme hlasy zvířátek.
Namalujeme si slepičku a kuřátka.
V grafomotorickém cvičení si nakreslíme ohrádku pro zvířátka.
Jaro je tu- charakteristické znaky
-Divadelní představení v MŠ Kůzlátka a zlý vlk 19.3.
-říkáme si, co se děje na jaře, pojmenujeme roční doby
-naučíme se jarní báseň, píseň
-vyrobíme jarní výzdobu
-pozorujeme změny v přírodě a počasí, růst rostlin,chování zvířat
-pořádáme oslavu vítání jara 20.3. a "ponožkový den" 21.3.
Na jaře, na jaře,
čáp jede v kočáře.
Hej hopy, hej hopy,
hej hopy hop.
Čáp veze sluníčko,
točí se kolečko,
hej hopy....
Téma týdne : Matýsek s Majdalenkou vítají jaro
Termín : 10.3. - 14.3.2025
V předjaří si všímáme prvních příslibů jara, které se ohlásí již koncem února, když teplý vítr a déšť rozpouštějí sníh, naplňují potoky a řeky. Těšíme se na jaro.
Naučíme se báseń s pohybem v které budeme odhánět zimu :
Zimo, zimo, táhni pryč
nebo na tě vezmu bič.
Odtáhnu tě za pačesy,
za ty hory, za ty lesy.
Až se vrátím nazpátek,
svleču zimní kabátek.
Povíme si známé přísloví :
Březen, za kamna vlezem,
duben ještě tam budem.
Zahrajeme si pohybovou hru :
Čáp ztratil čepičku, měla barvu barvičku...
Poskládáme si z barevného papíru a z vatových odličovacích tampónků sněženky a bledule.
Procvičíme ručičky grafomotorickým cvičením - Jak včelka létá na květinky.
Jazýček procvičíme jazykovou chvilkou - foukáním do proužků papíru, gymnastikou mluvidel hrou s burizony, artikulačním cvičením - měkce - ŤĎŇ a tvrdě TDN.
Časové pojmy spojené s činnostmi
- používáme časové pojmy ráno, poledne, večer a noc říkáme si, co děláme ve dne, v noci, co je dříve a později, včera, dnes, zítra, pojmenujeme dny v týdnu
- recitujeme a zpíváme s pohybem nebo podle obrázků na toto téma
- tvoříme kompozici " den a noc" voskovkami a vodovými barvami
- modelujeme slunce, měsíc a hvězdy
- na procházkách pozorujeme změny v přírodě a počasí, vysvětlujeme, co je předjaří
Slůně sluníčko
Když ti slůně sluníčko
ráno stoupne na víčko,
nebreč, to nic nebolí,
a jdi klidně do školy.
Bim, bam, bom,
pojďte děti dóm.
Máma vaří máčku,
pojďte na lízačku.
Bim, bam, bom,
pojďte děti dom,
dom...
Bim-bam, bim-bam,
bim-bam-bim.
Zvoní z věže klekání.
Bim-bam, bim-bam,
bim-bam-bim.
Večer už se naklání.
Termín : 24.2. - 28.2.2025
Pozorujeme předměty kolem nás, učíme se je správně pojmenovat a používat, poznáváme jejich vlastnosti - zjišťujeme. z čeho jsou vyrobené. Poznáváme předměty podle hmatu. Poznáváme základní vlastnosti materiálů - měkký, tvrdý, kulatý. Porovnáváme velikost a hmotnost jednotlivých předmětů. Upevňujeme znalost základních barev.
Podle pantomimy zkusíme poznat činnosti během dne.
Zacvičíme si zdravotní cvičení motivované činnostmi během dne.
V jazykové chvilce procvičíme jazýček, posbíráme brčkem různé předměty nakreslené na obrázcích, zahrajeme si Na medvědy - mručení - rty k sobě, Na koníky - klapání jazykem.
Namalujeme si kelímek a kartáček na zuby.
Vymodelujeme z modelíny různé předměty - míč - koule, talířek - placička.
Z kouzelného košíku vybereme předměty pro různé činnosti.
Zahrajeme si hru Nepořádek ve městě - zkusíme roztřídit poházené odpadky - předměty.
Zazpíváme si píseň : Třídíme odpad
I když jsme jen malé děti
umíme už třídit smetí.
Modrá, žlutá, zelená,
víme co to znamená.
Karneval
V úterý 18.2. dopoledne nastane karnevalový rej masek na třídě ...přineste, prosím, dětem masku
- vyprávíme si o tradici masopustu
- vyrobíme si jednoduchý hudební nástroj (drhlo) a ozdobíme ho obrázkem karnevalové postavy
- pojmenujeme karnevalové masky
- vyzdobíme si třídu
- zatančíme si při veselých písničkách
- zahrajeme si na dětské hudební nástroje a zazpíváme:
Hádej, hádej, hadači, co to je?
Jak se na to, jak se na to zahraje?
My jsme malí muzikanti, bum, bum, bum,
zahrajeme na bubínek, bum, bum, bum!
Bumtadrá, bumtadrá, muzika už vyhrává,
bumtadrá, bumtadrá, bum, bum, bum!
Jarní prázdniny - prázdninový provoz
Oblečení v zimě

- pojmenujeme základní části zimního oblečení , vyprávíme si, co se stane, pokud se špatně oblékne
-vyprávíme pohádkové příběhy
"O Kateřince a tlustém červeném svetru"
"O Markétě a vitamínech"
- povídáme si o tom, co dělat pro své zdraví (oblékání, sport, otužování, hygiena)
-zpíváme "Hlava,ramena,kolena,palce..."
"Čepice,bunda,kalhoty,boty..."
- "pleteme svetr (rukavice, šálu, čepici)"
voskovým pastelem smyčky

Vánoční besídka
- chystáme besídku s programem pro rodiče a vánoční dílnou na 12.12.od 15.30
- tvoříme přání s vánočním motivem, poznáváme barvy
- zpíváme koledy a vánoční písně s doprovodem nástrojů
- užijeme si společně předvánoční oslavu, tvoření výzdoby a zdobení perníčků
- ozdobíme společně vánoční stromeček v naší třídě
11.12.dopoledne bude divadelní představení
12.12. od 15.30 vánoční besídka pro rodiče s dílnou- budeme zdobit perníčky, vyrábět přání z papíru a tvořit svícínek.
Přineste si, prosím, misku(sklenici) a svíčku, malé občerstvení vítáno
Já mám z Vánoc nejraději,
když se doma všichni smějí.
Když se kapři mrskají
a prskavky prskají.
Zelenej se, jedličko,
narovnej se maličko.
Líbíš se mi, vezmu si tě,
budeš vonět v našem bytě.
Zelenej se jedličko.
https://www.youtube.com/…ics
https://www.youtube.com/…nka
https://www.youtube.com/…nal
https://www.youtube.com/…otl
Mikulášovo nadělování a čertovo strašení

Termín : 2.12. - 6.12.2024
Máme trochu strach z návštěvy Mikuláše a čerta, ale kdo je hodný nemusí se bát a určitě nějaký dárek dostane.
Zazpíváme si píseň s pohybem - ,,Jak se pozná čert".
Zarecitujeme - ,,Mikuláš dal do punčochy", ,,Čert".
Čerte, čerte chlupatý,
nechej pytel za vraty.
My jsme hodné děti,
vynášíme smetí.
Zatančíme tanec - ,,Čert a Káča".
Zkusíme čertovskou rozcvičku.
Vyrobíme čertovské řetězy, čerta a čertici - zápich na dřívko.
Procvičíme jazýček - dechovým cvičením - foukáním do andělského zvonění, artikulačním cvičením, zvuky čerta - ble, ble, ble.
Brzy přijde zima
- popisujeme znaky zimy, popisujeme co je na obrázku
- vypravíme o tom, co se děje v přírodě, jak se zvířátka i rostliny chystají na zimu
- pojmenujeme roční doby
- zpíváme a recitujeme s pohybem a doprovodem nástrojů
- porovnáváme velikost
- tvoříme zimní krajinu z odstřižků
Zvířátka kolem nás - ve dvoře a v lese

Seznámení s novou písní s pohybem ,,Veverka čiperka"
Veverka čiperka sbírá sladká jadérka,
nosí si je do pelíšku, oříšky a velkou šišku.
Veverka čiperka, sbírá sladká jadérka.
Hop a skok, hop a skok,
veverčák s ní drží krok.
Po hostině lousky, lousky, zálibně si čistí fousky,
hop a skok, hop a skok, veverčák s ní drží krok."
Budeme si vyprávět o zvířátkách, co dělají v zimě, čím se živí, jak se o ně staráme.
Názvy zvířátek budeme rytmizovat.
Přečteme si další příběh z minimálního preventivního programu - Zajíček a divná tráva.
Namalujeme si veverku s oříškem.
Zacvičíme si s padákem.
Připravíme překážkovou dráhu.
Jazyková chvilka - dechová cvičení - koník odfrkuje, gymnastika mluvidel, artikulační cvičení - opakování samohlásek P,M, B, V, F, H, Ch
Na svatého Martina zima už nám začíná
- pozorujeme změny v přírodě,
související se střídáním ročních období
- seznamujeme se s tradicí oslav svatého Martina
-řešíme veršované hádanky, pranostiky
- recitujeme básně o konci podzimu a začátku zimy a zpíváme písně k tématu
- používáme dětské hudební nástroje a hru na tělo k rytmizaci a doprovodu písní
- tvoříme zimní krajinu k příběhu o Martinovi
- zlepšujeme koordinaci pohybu při překonávání překážek i sebeobsluze
- snažíme se soustředit na činnost a dokončit ji, ovládat své chování
Opadávání listnatých stromů - příprava přírody na zimu

- Seznámíme se s novou písní - Listopad
- Zatančíme si ji s listem v dlani.
- Rozmanité lístečky budeme pozorovat pod lupou.
- Umístíme lístečky do prostoru, roztřídíme podle barev, určíme více- méně-stejně listů.
- Při pobytu na zahradě zkusíme frotáž kůry.
- Společně vytvoříme strom z nalepených a otiskovaných listů.
- Zarecitujeme si báseň - Padá listí
- Jazyková chvilka - foukání do listu, větrná řeč, F,V start vrtulníku.
Trochu tajuplný týden- strašidýlka podzimu
- seznamujeme se se svátky podzimu "dušičky" (památka zesnulých)
a Halloween
- orientujeme se v prostoru při hře " na strašidla na hradě "
- zapamatujeme si pořadí strašidel, jednoduché pohybové vyjádření
- roztíráme kresbu křídou na tmavý papír
" duch" nebo " dýně"
- pozorujeme světýlka v dýních, ve strašidelém hradě...
O půlnoci na hradě
strašidla v plné parádě...
Netopýři vzduchem víří...
Strašidlo dělá bububu...
Bílá paní si drží vlečku...
Bezhlavý rytíř má hlavu pod paží...
Ohnivý pes strašlivě vyje...
Ohnivý kůň cválá a strašlivě řehtá...
Veselé podzimní hraní - Matýsek s Majdalenkou poznávají podzimní plody
Umíme si hrát, i když je venku chladno, můžeme pouštět draka, tvoříme podle své fantazie z nasbíraných přírodnin. Pozorujeme, co dělá vítr, proč je důležité se už tepleji oblékat. Prohlubujeme poznatky ze světa přírody. Zjišťujeme, že podzim je plný barev - pozorujeme zbarvování listů.
Připravíme podzimní hrad.
Vyrobíme si draka z barevného papíru a z přírodnin.
Namasírujeme si nožičky - chůze po sáčcích naplněných kaštany.
Zacvičíme si za doprovodu hudby z CD Rok - Listí, Ze sadu a na píseň - Stromy - Svěrák, Uhlíř.
Zkusíme dramatizaci - padání listí - postupné lehání na koberec.
Shlédneme divadelní představení ve školce - Víla srdíčková.
Seznámíme se s písní - Drak
Vyletěl si dráček rovnou do oblak,
tam potkal bílý mráček a zahnal černý mrak.
Zopakujeme si podzimní písně - Měla babka, Koulelo se, koulelo, Běží liška, Prší, prší
Procvičíme jazýčky - foukání do větrníku, nafukování tváří - artikulační cvičení - F, V
Barevný podzim, jeho znaky, počasí...

-pozorujeme změny v přírodě a počasí a utváříme povědomí o střídání ročních dob
-procvičujeme paměť, poznáme známé melodie
-napodobujeme jednoduché pohyby, rytmizujeme hrou na tělo i jednoduché nástroje
-společně uklízíme, používáme "kouzelná slovíčka
-poznáváme a pojmenujeme barvy podzimu, tvoříme zbarevných přírodnin a listů
Dešťové kapičky
Dešťové kapičky (ťukání prstíky na zem)
dostaly nožičky, (přešlapování)
dupaly po plechu, (dupání)
tropily neplechu. ("cákání " rukama)
Kocour spal v okapu(tulíme se na kolena)
káply mu na tlapu, (plácání)
ach,jé, ten naříkal, (lomení rukama)
plakal a utíkal ("pláč " a běh za sebou)
Prší, prší, Nechoď tam,prší tam...
Péče o své zdraví - vitamíny, otužování, hygiena
- Učíme se jak se oblékat, abychom nenastydli. My chceme být zdraví, proto se učíme co pro to dělat - otužovat se, dodržovat hygienické zásady - smrkat do kapesníku, správné stravování, vitamíny a pohyb. - Přečteme si příběh O Jablence - Viktor potkává Jablenku - minimální preventivní program (D. Nováková - Panenka Jablenka a kluk Viktor).
- Zacvičíme si pro zdraví - Jóga - Pozdrav slunci
- Zahrajeme si pohádku O zlém bacilu a hodném vitamínu za pomoci plošných loutek.
- A potom si zahrajeme pohybovou hru : Vitamín a bacil
,,Já jsem bacil, to se mám, nemoc v těle udělám.
Já vitamín, hodný pán, tělo do pořádku zase dám."
- Vytvoříme si mačkáním barevného papíru jablíčka a hrušky.
- Zkusíme jazykovou chvilku - dechová cvičení - foukání na prsty, dýchání do dlaní, gymnastika mluvidel - cvičení rtů
Les - stromy, keře a jejich plody
- pojmenujeme několik stromů a keřů, určíme, jestli mají listí nebo jehličí a pojmenujeme jejich plody
- povídáme si o tom, jak se chovat v přírodě a jak jsou pro nás stromy důležité, sbíráme použitý papír
- tvoříme z plodů a odstřižků
- počítáme číselnou řadu 1 - 2 - 3
- orientujeme se v prostoru (postav se pod strom, ke keři, nad houbu...)
- učíme se říkanky a jednoduché písně, pokoušíme se o rytmický doprovod na Orfy nástroje
Zahrada a její plody

- Poznáváme co je zahrada, co na ni pěstujeme a sklízíme : zjišťujeme, co roste na stromech a co na záhoncích. Seznamujeme se s tvarem, s chutí, barvou ovoce a zeleniny. Společně si uděláme ovocný salát.
- Pojmenujeme a roztřídíme donesené ovoce a zeleninu.
- Zkusíme poznávat ovoce a zeleninu pomocí smyslů - zrak, hmat, chuť.
- Rozlišíme odstíny základních barev.
- Vymodelujeme si z barevného papíru a větviček jablíčka, hrušky a švestky.
- Doprovodíme písně rytmickými nástroji.
Naučíme se báseň s pohybem Hruška :
,,Hruška na zem padala, tlesk, plesk, bum.
Ježečkovi na záda, tlesk, plesk, bum.
Ježeček se zlobil hned, tlesk, plesk, bum.
Celou hrušku za to sněd. Tlesk, plesk, bum."
Téma týdne od 16.9. 2024
Léto končí- odlet ptáků
Pozorujeme počasí, jeho změny.
Pojmenujeme několik našich ptáků, poslechneme o nich píseň, báseň, prohlédneme si je na obrázku, venku v přírodě...
Zkoušíme zapamatovat jména kamarádů ve třídě
Vytváříme hygienické návyky
Snažíme se o samostatnost při sebeobsluze
Dodržujeme několik pravidel, důležitých pro soužití ve třídě (neběhat proti sobě, neubližovat, nekřičet na sebe, půjčovat si hračky)
Zdravíme, prosíme, děkujeme, omluvíme se - děti se učí nápodobou...
Výtvarně ztvárníme ptáčky (prstové barvy, pastely)Cvičíme artikulaci P (rty k sobě: pá, pá, pí, pí, Pepa papá...
