Charakteristika vzdělávacího programu mateřské školy
Vzdělávací záměry a cíle
Výchovně vzdělávací záměry vzdělávacího obsahu
Výchovně vzdělávací cíle ve školním vzdělávacím programu jsou rozpracovány tak, aby pedagog záměrně, harmonicky a všestranně rozvíjel osobnost dítěte. V interakcích a při činnostech se dítě učí poznávat sebe, své blízké, přátele, okolní svět kolem sebe, rozvíjet své schopnosti a dovednosti. Při všech činnostech a v jednáních je dítě vedeno ke kladným postojům vůči ostatním lidem, světu kolem nás, k rodině, k přírodě, k vlastnímu zdraví, k lidské práci, k planetě Zemi, k historii, k lidovým tradicím a zvykům naší české a evropské kultury.
K utváření správných společenských návyků, mravních postojů a hodnot jsou vloženy do všech pěti integrovaných bloků pedagogické záměry, při kterých si děti tvoří pozitivní vztah k sobě i k druhým v souladu s všelidskými hodnotami, jako je nedotknutelnost lidských práv, individuální svoboda, rovnost všech lidí, soucítění a solidarita se slabšími a ohroženými jedinci, péče o druhé a ohleduplnost k jiným, základy pro zdravý život, význam životního prostředí pro život člověka a důstojné vztahy mezi lidmi všech barev pleti.
Environmentální zaměření ŠVP - charakteristika
Školní vzdělávací program je zaměřen na poznávání přírody a to v každém ročním období, ochranu životního prostředí a zdravý životní styl. Klademe důraz na bezprostřední kontakt s přírodou, na její pozorování a poznávání praktickou činností. Nenásilnou formou vedeme děti k lásce k přírodě, seznamují se s tím, jak ji chránit a jak ji pomáhat. Tím získávají kladný vztah ke všemu živému i neživému, ale i k sobě samému.
Pobyt v přírodě, sportovní a pohybové aktivity, zdravá výživa, mají pomoci dětem vytvářet zdravé životní návyky a postoje, které ovlivní jejich fyzickou a psychickou kondici. Děti tak získávají poznatky o tom, co jejich tělu škodí a co prospívá.
Využívat při práci s dětmi jejich přirozené touhy a chuti poznávat a objevovat. Každodenně a při všech činnostech se zaměřujeme na citové vztahy, na rozvoj smyslu pro kamarádství, soucítění, vzájemné spolupráce, komunikaci, respektování pravidel. Na klidném a bezpečném klimatu ve třídě se podílí všichni, děti i dospělí.
Prožíváním a ctěním lidových tradic a zvyků se zaměříme na pochopení pojmu tradice a kulturní bohatství. Těmito společenskými rituály vedeme děti k sounáležitosti s naší kulturou a společností.
Profilace školy
- Rozvíjení touhy dítěte po poznávání, objevování, založení u dětí elementárního povědomí o okolním světě a vytváření základů pro odpovědný postoj k životnímu prostředí
- Podpora zájmu o poznávání naší kultury a udržování národních tradic
- Podpora zdravého tělesného a duševního rozvoje dítěte, podpora životních návyků a postojů směřujících k rozvoji zdravého životního stylu (vedení dětí k dodržování zásad zdravého životního stylu, správného stravování, k úctě vlastnímu životu a zdraví)
- Podpora poznávání své osobnosti, poznávání druhých (učit se žít s druhými, komunikovat s nimi, pomáhat), multikulturní tolerance, podpora rozvoje poznání dětí, že mohou jednat svobodně, ale za své jednání a rozhodnutí zodpovídat, a že mohou svou životní situaci jednáním ovlivnit
- Seznamování dětí s anglickým jazykem v rámci ŠVP metodikou Wattsenglish, schválenou ČŠI.
ŠVP naplňuje rámcové cíle předškolního vzdělávání, dílčí cíle oblastí předškolního vzdělávání a klíčové kompetence RVP PV
ŠVP je sestaven v souladu s výchovně vzdělávacími cíli, které jsou dány Rámcovým programem pro předškolní vzdělávání (RVP PV vydán VÚP v Praze roku 2004)
Rámcové cíle RVP PV
- rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
- osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
- získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Vzdělávací záměry jsou v RVP PV dány dílčími cíli v 5 ti vzdělávacích oblastech
- Oblast biologická > Dítě a jeho tělo
- Oblast psychologická > Dítě a jeho psychika
- Oblast interpersonální > Dítě a ten druhý
- Oblast sociálně kulturní > Dítě a společnost
- Oblast environmentální > Dítě a svět
Klíčové kompetence předškolního vzdělávání (výstupy z rámcových cílů)
Pedagogové školy postupně u dětí rozvíjí a utváří elementární klíčové kompetence (kompetence pro život), které jsou dané RVP PV pro předškolní vzdělávání: kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence činnostní a občanské.